Όλα της Πέμπτης ...εύκολα

Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2014

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΩΝ ΠΑΡΟΙΚΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΥΝΑΒΙΩΝ ΗΓΕΜΟΝΙΩΝ

Το κεφάλαιο 6 της Β ενότητας είναι εδώ με  ερωτήσεις και απαντήσεις αλλά και με 

σχεδιάγραμμα 

Η οικονομική κρίση μέσα από τα μάτια μαθητών δημοτικών σχολείων

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει το σχολείο, ένα παιδί στο σχολείο μας έκλεψε το πρωινό ενός άλλου παιδιού, γιατί δεν είχε να φάει”. Η περιγραφή αυτή δεν γίνεται από κάποιον εκπαιδευτικό ή γονέα, αλλά από μαθητή δημοτικού σχολείου, έναν από τους 86 μαθητές της Ε' και ΣΤ' τάξης, τριών σχολείων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι κλήθηκαν, στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης διδασκαλίας και της επεξεργασίας κοινωνικών ζητημάτων, να απαντήσουν μέσω γραπτού ερωτηματολογίου, πώς αντιλαμβάνονται την οικονομική κρίση και τις συνέπειές της.




“Τα παιδιά δείχνουν να αντιλαμβάνονται ρεαλιστικά την επιδείνωση των συνθηκών που ζουν 
οι οικογένειές τους και οι συνάνθρωποί τους, έχουν δηλαδή μία σαφή αντίληψη της κοινωνικής
 κατάστασης”, εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εκπαιδευτικός Μάτα Μαγαλιού, η οποία εκπόνησε την
 έρευνα, στο πλαίσιο διπλωματικής εργασίας του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου
 Θεσσαλίας στο Βόλο.

Όπως επισημαίνει η κ Μαγαλιού “οι απαντήσεις των παιδιών περιγράφουν μία κοινωνική 
πραγματικότητα με αυξανόμενες δυσκολίες και προβλήματα που βιώνουν τα ίδια και οι γονείς
 τους, κάτι που τους δημιουργεί δυσάρεστα συναισθήματα, άγχος και ανησυχία για το παρόν
 και το μέλλον (σπουδές, επαγγελματική αποκατάσταση), αλλά και ενσυναίσθηση για τους
 συνανθρώπους τους”.

“Τι είναι η κρίση”;

Από την έρευνα προκύπτει ότι τα περισσότερα παιδιά συνδέουν την οικονομική κρίση με την
 έλλειψη χρημάτων, την αδυναμία εξόφλησης λογαριασμών και την έλλειψη βασικών αγαθών. 
“Υπάρχουν οικογένειες που δεν έχουν λεφτά να πληρώσουν τη ΔΕΗ και έτσι κόβεται το ρεύμα,
 μερικές οικογένειες κλέβουν ρεύμα και μερικές ζουν με κεριά”, λέει μαθητής. “Άνθρωποι 
αντιμετωπίζουν προβλήματα και ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας και τα προβλήματα που 
κάποτε μας φαίνονταν απίστευτα να συμβούν, τώρα συνάνθρωποί μας τα βιώνουν καθημερινά”, 
σημειώνει άλλος μαθητής.

“Λιγότερα ταξίδια και δώρα”

Τα πρώτα πράγματα, που σύμφωνα με τα παιδιά, θυσιάζουν οι γονείς τους, για να
 αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση είναι οι διακοπές και τα ταξίδια, οι αγορές παιχνιδιών
 και οι εκδηλώσεις ψυχαγωγίας. “Από τότε που ήλθε η οικονομική κρίση στην οικογένειά μου
 μειώθηκαν πολλά πράγματα όπως: τώρα πλέον δεν πηγαίνουμε ταξίδια τα καλοκαίρια, 
σταματήσαμε να θέλουμε πολλά πράγμα κ.α.”, εξηγεί μαθητής, ενώ άλλος λέει ότι “κάθε Πάσχα 
και Χριστούγεννα πηγαίναμε στην Κρήτη ή στην Αθήνα, ενώ πλέον πάμε στην Κρήτη μόνο το 
καλοκαίρι και όχι για διασκέδαση, για τα λάδια”.

“Κόβονται εξωσχολικές/ αθλητικές δραστηριότητες για 1 στα 6 παιδιά”

Ένα στα έξι παιδιά ανέφερε ότι αναγκάστηκε να διακόψει εξωσχολικές εκπαιδευτικές και αθλητικές δραστηριότητες, λόγω αδυναμίας των γονέων να πληρώσουν.

Ωστόσο, πολλά παιδιά δείχνουν να αντιλαμβάνονται πλήρως τις δυσκολίες της οικογενειακής 
τους κατάστασης και προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα “Εγώ κι
ο αδελφός μου μάθαμε να μη ζητάμε πολλά πράγματα επειδή ξέρουμε ότι πρέπει να κάνουμε
 οικονομία και ότι θα έλθουν καλύτερες ημέρες”, αναφέρει μαθητής.

“Φόβος για το άγνωστο”

Τα παιδιά στο σύνολό τους αντιμετωπίζουν με φόβο και ανησυχία το μέλλον, πιστεύουν ότι 
μελλοντικά θα δυσκολέψει κι άλλο η κατάσταση και ανησυχούν για πιθανή ανεργία των 
γονέων τους. “Φοβόμαστε μη χειροτερέψουν τα πράγματα και δεν έχουμε ούτε σπίτι, 
ούτε φαΐ, ούτε τίποτα”. “Έχω πολλές ανησυχίες, γιατί η μαμά μου δουλεύει και παίρνει 
ψίχουλα και αν τα πάρει. Ο πατέρας μου είναι συνταξιούχους και έχει να πληρωθεί ένα
 χρόνο σχεδόν”, είναι κάποιες από τις περιγραφές.

“Δυσανάλογος της ηλικίας ψυχολογικός φόρτος”

Τα παιδιά μέσα από τις απαντήσεις τους δείχνουν ότι αντιλαμβάνονται την κοινωνική 
αδικία που πλήττει τους πιο αδύναμους, βιώνουν τα ίδια εσωτερικές συγκρούσεις, νιώθουν
 ότι δε μπορούν να αντιμετωπίσουν τα κοινωνικά προβλήματα, παρόλο που δεν τους αναλογούν
 τέτοιες ευθύνες, εσωτερικεύουν συναισθήματα θλίψης και ενοχών για τους συνανθρώπους, 
μοιράζονται ψυχολογικά την κατάσταση την οποία βιώνουν, εκφράζοντας μία μορφή ενσυναίσθησης.

“Βλέπω τους άλλους ανθρώπους και στεναχωριέμαι, γιατί δεν έχουν λεφτά να πάνε σχολείο, 
γιατί δεν έχουν ρούχα, παπούτσια και τα πράγματα που χρειάζονται στο σχολείο”, λέει μαθητής,
 ενώ άλλος περιγράφει ότι “κάποιους τους βλέπεις στον δρόμο και στεναχωριέσαι που ζητάνε οι
 άνθρωποι λίγα λεφτά για να φάνε ενώ εσύ τρως κανονικά. Οι άνθρωποι μένουν άστεγοι γιατί δεν
 έχουν να πληρώσουν το ενοίκιο ή τη ΔΕΗ, τους φόρους κ.α.”

“Δυσκολίες και στο σχολείο”

Στις απαντήσεις των παιδιών περιγράφονται καθημερινές εικόνες από το σχολείο τους με συμμαθητές, οι οποίοι δυσκολεύονται οικονομικά. “Βλέπεις παιδιά που δεν έχουν να φάνε τίποτα και στεναχωριέσαι ιδιαίτερα”, αναφέρει μαθητής.

Τα παιδιά αντιλαμβάνονται, επίσης, ότι και το ίδιο το σχολείο αντιμετωπίζει προβλήματα λειτουργίας λόγω
 της οικονομικής κρίσης και γι αυτό προτείνουν- μεταξύ άλλων- δωρεάν σίτιση και δωρεάν συμμετοχή των
 μαθητών στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που απαιτούν πρόσθετη οικογενειακή δαπάνη (εκπαιδευτικές εκδρομές, επισκέψεις κ.λπ).

“Πιστεύω ότι άμα το σχολείο μειώσει τα χρήματα που πρέπει να πληρώνουμε λίγο, τότε οι οικογένειες
 δεν θα έχουν τόσα έξοδα”, προτείνει μαθητής, ενώ ένας άλλος σημειώνει ότι “μπορεί το σχολείο να 
κάνει ένα συσσίτιο ή να μειώσει τις τιμές στα κυλικεία”.

“Ποιος φταίει;”

Αναζητώντας τις αιτίες της οικονομικής κρίσης τα παιδιά θεωρούν ως υπευθύνους, αυτούς που ασκούν την εξουσία και προτείνουν “να πάρουν τα λεφτά από τους πλούσιους και να τα μοιράσουν στους φτωχούς”
 ή “να ενωθούμε όλοι μαζί όπως τότε το 1821 και να κάνουμε μία δημοκρατική επανάσταση”.

"Εκδήλωση άγχους με ψυχοσωματικά συμπτώματα”

Συνοψίζοντας τις απαντήσεις των παιδιών η κ Μαγαλιού επισημαίνει ότι τα παιδιά αντιλαμβάνονται
 την οικονομική κρίση με ευαισθησία, αναλαμβάνοντας σε πολλές περιπτώσεις να “σηκώσουν” ένα δυσανάλογο βάρος, που δεν αντιστοιχεί στην τρυφερή ηλικία τους και που μπορεί να διαταράξει τη συναισθηματική τους ισορροπία.

Μάλιστα τονίζει ότι τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η οικογένεια κάποιου μαθητή 
κατά κανόνα μεταφέρονται στο σχολείο και επηρεάζουν τις επιδόσεις του και τη συμπεριφορά του
 γενικότερα.

Επίσης, το έντονο άγχος συχνά αποκτά και ψυχοσωματικά χαρακτηριστικά. “Διαπιστώνουμε
 ότι πάρα πολύ συχνά πια τα παιδιά διαμαρτύρονται για πόνο στην κοιλιά κ.λπ.”, λέει. 

“Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αποφόρτιση”

Η άμβλυνση των συναισθηματικών προβλημάτων και κοινωνικών ανισοτήτων που προκαλεί η 
οικονομική κρίση, είναι σύμφωνα με την κ Μαγαλιού ο κοινωνικός ρόλος που καλείται να 
διαδραματίσει σήμερα το σχολείο.

“Ο κοινωνικός ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολύ σημαντικός, αφορά πέρα από το γνωστικό πεδίο 
και τη συναισθηματική ισορροπία του παιδιού, πρέπει να φροντίζουμε να είναι και χαρούμενο 
και ήρεμο”, σημειώνει, εξηγώντας ότι “όταν ένα παιδί βιώνει την οικονομική κρίση μέσα από τις
 εμπειρίες στο σπίτι του, αυτό θα του δημιουργήσει προβλήματα στις σχολικές επιδόσεις, δημιουργώντας εκπαιδευτικές ανισότητες μέσα στην τάξη”.

“Έχουμε κοινωνική υποχρέωση να δώσουμε προτεραιότητα στα παιδιά που βιώνουν τις συνέπειες της
 κρίσης, να αναδείξουμε τα προβλήματά τους, να αναζητήσουμε λύσεις, να υπάρχει μία 
ανοιχτή συζήτηση  και μία διαρκής επεξεργασία των κοινωνικών ζητημάτων μέσα στην τάξη,
 γιατί το σχολείο δεν είναι μόνο γνώση, αλλά πρέπει να προωθεί τις ανάγκες
 όλων των παιδιών και την κοινωνική δικαιοσύνη, αλλά και να προάγει την
 ψυχική ανθεκτικότητα των μελών του και κυρίως να δίνει μηνύματα αισιοδοξίας”, 
τονίζει η κ Μαγαλιού.

Η έρευνα, με τη μορφή ερωτηματολογίου, διεξήχθη το Μάρτιο του 2013 σε τρία δημοτικά 
σχολεία  της Δυτικής Θεσσαλονίκης, κάθε ένα από τα οποία παρουσιάζει διαφορετικά
 κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά. Στο ένα σχολείο υπήρχαν μόνο ελληνικής
 καταγωγής μαθητές, ενώ στα άλλα δύο ποσοστό 30% των μαθητών που
 συμμετείχαν στην έρευνα ήταν παιδιά μεταναστών.


Η κ. Μαγαλιού θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνας, στο συνέδριο με
 τίτλο «Αναστοχασμοί για την παιδική ηλικία», που διοργανώνει αύριο και
 μεθαύριο στη Θεσσαλονίκη το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και
 Εκπαίδευσης σε συνεργασία με την Παιδαγωγική Σχολή και το Τμήμα 
Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Πηγή: http://www.e-typos.com/
αναδημοσίευση από "Στο τελευταίο θρανίο της Πάτρας"

ΤΟ ΚΥΤΤΑΡΟ



Μέσα στον πυρήνα καθενός από τα κύτταρά μας υπάρχει μία χημική ένωση που είναι καθοριστικής σημασίας για τη ζωή και έχει πολύ δύσκολο όνομα: το δεσοξυριβονουκλεϊνικό οξύ! Πιο απλά το DNA, που μπορούμε να το φανταστούμε σαν μια σπειροειδή ανεμόσκαλα. Το DNA είναι ίδιο σε όλα τα κύτταρα ενός ζωντανού οργανισμού. Εδώ «φυλάσσονται» οι γενετικές πληροφορίες, με τη μορφή ενός κώδικα πολύτιμου για την αναπαραγωγή και τη διαιώνιση του είδους.






Δες ένα κύτταρο  εδώ. Κάνε ζουμ ... μάθε και στα αγγλικά  την ορολογία της Βιολογίας.

ΠΗΓΗ: 8ο  Δ..Σ. ΝΑΟΥΣΑΣ

Τετάρτη, 29 Οκτωβρίου 2014

Η 2η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΣ: ΙΔΡΥΜΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ



Το Εργαστήρι Δημοκρατίας είναι ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές της Στ΄ Δημοτικού, το οποίο παρουσιάζεται στον Εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος (Λεωφόρος Αμαλίας 14).

Οι μαθητές συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικά παιχνίδια και προσομοίωση της εκλογικής διαδικασίας, με στόχο την ενημέρωση και εξοικείωσή τους με τη φιλοσοφία και τον τρόπο λειτουργίας της δημοκρατίας.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επίσκεψη και ξενάγηση στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής. Ευχαριστούμε πολύ τις υπεύθυνες του προγράμματος.

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ :QUIZ 7-11

Καθώς αύριο θα ολοκληρώσουμε το 11ο κεφάλαιο της Γεωγραφίας, βρισκόμαστε ένα βήμα πριν την επαναληπτική δοκιμασία της άλλης εβδομάδας.Ας δούμε τι θυμόμαστε με  ένα κλικ!



Τρίτη, 28 Οκτωβρίου 2014

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ, ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ ΜΑΣ

Τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες και βρήκαν πληροφορίες και φωτογραφίες.για ΤΟ ΣΧΟΛΕΊΟ ΜΑΣ όπως ήταν πριν από 20 περίπου χρόνια, όταν οι γονείς τους ήταν μαθητές του Δημοτικού.

 






 Ύστερα, περιέγραψαν το σχολειό μας όπως είναι σήμερα, καταθέτοντας μαζί και τα συναισθήματά τους για αυτό, όπως έκανε πολύ όμορφα και ο Κυριάκος που με όσα έγραψε μας συγκίνησε. 


Προσθήκη λεζάντας




Θερμά συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά , που αφιέρωσαν χρόνο και συνεργάστηκαν δημιοργικά !

Ο ΗΛΙΟΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΟΥ






Το φαινόμενο: Ήλιος του μεσονυκτίου Κατά το βόρειο ηλιοστάσιο σε τόπους που βρίσκονται σε γεωγραφικό πλάτος 66°34΄ Βόρειο (ισοδύναμα: πάνω στον Αρκτικό Κύκλο) ο Ήλιος εμφανίζεται να τέμνει ακριβώς τον βόρειο ορίζοντα τα μεσάνυχτα, και όλοι οι τόποι βόρεια από αυτό το κύκλο βλέπουν τον Ήλιο πάνω από τον ορίζοντα όλο το εικοσιτετράωρο. Αυτό είναι το φαινόμενο που είναι γνωστό ως ο ήλιος του μεσονυκτίου. Από την άλλη, τόποι που βρίσκονται σε γεωγραφικό πλάτος 66° 34΄ Νότιο (ισοδύναμα: πάνω στον Ανταρκτικό Κύκλο) βλέπουν τον Ήλιο να τέμνει ακριβώς τον βόρειο ορίζοντα το μεσημέρι, και όλοι οι τόποι νότια από αυτό τον κύκλο δεν βλέπουν καθόλου τον Ήλιο όλο το 24ωρο. Αυτή είναι η λεγόμενη «πολική νύχτα». Κατά το νότιο ηλιοστάσιο τα φαινόμενα στα δύο ημισφαίρια αντιστρέφονται

 πηγή:Αντικλείδι, http://antikleidi.com/2011/10/19/midnight-sun/




Δείτε (σε γρήγορη κίνηση) πώς είναι λοιπόν, μια τέτοια περιοχή και σκεφτείτε ότι κάθε δύση του ηλίου αποτελεί ταυτόχρονα και μια ανατολή...





Εντυπωσιακό όμως είναι και το φαινόμενο που παρατηρείται σε ανάλογες περιοχές , όταν ο ήλιος φαίνεται σαν είναι συνεχώς στη δύση του αλλά δε νυχτώνει για μέρες.
 Έτσι για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα έχουμε μια κατάσταση που είναι όλο το 24ωρο σαν το σούρουπο.
Αυτή η περίοδος ονομάζεται , "Λευκές νύχτες".
Στη Ρωσία και συγκεκριμένα στην Αγία Πετρούπολη οι "Λευκές νύχτες" κρατούν περίπου ένα μήνα , Ιούνιο-Ιούλιο. Δείτε στο χάρτη (κάντε κλικ πάνω του) , στην πράσινη βούλα , πού είναι η Αγία Πετρούπολη.

http://ekaifigame.blogspot.gr/2011/12/blog-post_02.html

Η ΒΟΡΕΙΑ ΠΟΛΙΚΗ ΖΩΝΗ


Tο ιγκλού είναι η προσωρινή κατοικία των Εσκιμώων το χειμώνα.Παγωνιά


Κατασκευάζεται από ορθογώνια κομμάτια μήκους 0,60 μ. και πλάτους 0,20 μ. Τα κομμάτια αυτά κόβονται από μια μάζα χιονιού με ένα ειδικό μαχαίρι. Τα κομμάτια αυτά τοποθετούνται κυκλικά σε επίπεδη έκταση χιονιού.

Μετά το σχηματισμό του πρώτου κύκλου από πλάκες, τα υπόλοιπα κομμάτια λαξεύονται έτσι ώστε να σχηματιστεί μια επικλινής επιφάνεια που αποτελεί την πρώτη βαθμίδα.

Στη συνέχεια προστίθενται συνεχώς κομμάτια χιονιού έτσι ώστε στο τέλος να σχηματιστεί ένας τέλειος θόλος. Στην οροφή αφήνεται μια τρύπα για να αερίζεται ο χώρος.


Ένα στενό ημικυλινδρικό πέρασμα μήκους περίπου 3 μ. οδηγεί στο εσωτερικό. Το άνοιγμα καλύπτεται με δέρμα φώκιας για προστασία από τον αέρα. Τα έπιπλα του είναι: ένα δοχείο όπου καίγεται το λίπος της φώκιας για θέρμανση και φωτισμό, και μια εξέδρα καλυμμένη από κλαδιά και δέρματα για ύπνο. Συνήθως σε ένα ιγκλού μένει μια οικογένεια 3-4 ατόμων ενώ ένας έμπειρος Εσκιμώος μπορεί να φτιάξει ένα ιγκλού μέσα σε δύο ώρες.

Απασχολούνται κυρίως με το κυνήγι και το ψάρεμα και το χαρακτηριστικό ζώο των περιοχών αυτών είναι η φώκια, την οποία εκμεταλλεύονται οι Εσκιμώοι τόσο για το κρέας (τροφή) και για το λίπος της ( φωτισμό - θέρμανση) όσο και για το δέρμα της (ρούχα).Επίσης από το δέρμα τους φτιάχνουν ρούχα και τις σκηνές τους. Μάλιστα όταν οι τάρανδοι μετακινούνται για να βρουν τροφή σε μέρη που δεν είναι καλυμμένα από πάγο, οι Λάπωνες με τα έλκηθρα τους ακολουθούν σε ατέλειωτα ταξίδια.ΦαντασματάκιΠαγωνιάΡολόι

Σάββατο, 25 Οκτωβρίου 2014

ΚΕΦ.5 Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΖΩΗ -παρουσίαση -ερωτήσεις και απαντήσεις



Αρκεί ένα κλικ στην εικόνα, για να δεις το μάθημα με ερωτήσεις και απαντήσεις.

Αλλά και η παρουσίαση που ακολουθεί είναι πολύ βοηθητική.






ΠΗΓΗ : 8ο Δ.Σ ΝΑΟΥΣΑΣ

Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου 2014

ΑΣ ΤΑΞΙΔΕΨΟΥΜΕ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΤΟΥ ΠΑΝΑΜΑ


ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΥΛΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Μάθε το μάθημα με τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις που εμφανίζονται με ένα κλικ στην εικόνα.




πηγή: 8o Δ.Σ.ΝΑΟΥΣΑΣ

ΟΙ ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ

Οι διάφορες μορφές που παίρνει το ρήμα για να εκφράσει τη διάθεση ή τη γνώμη αυτού που μιλάει (ομιλητή) ονομάζονται εγκλίσεις. 

Με τη βοήθεια των εγκλίσεων μπορούμε να δείξουμε αν η πράξη που περιγράφεται είναι:
  • οριστική (πραγματική/βέβαιη)
  • υποτακτική (επιθυμητή/αβέβαιη)
  • προστακτική (απαιτούμε να γίνει)



Οι εγκλίσεις χωρίζονται σε:
  • προσωπικές (οριστική, υποτακτική, προστακτική)
  • απρόσωπες (απαρέμφατο, μετοχή)



  • Η οριστική, η υποτακτική και η προστακτική ονομάζονται προσωπικές εγκλίσεις, γιατί έχουν ξεχωριστούς τύπους για τα διάφορα πρόσωπα κάθε αριθμού, π.χ. τρέχω, τρέχεις, τρέχει… 
  • Αντίθετα το απαρέμφατο και η μετοχή ονομάζονται απρόσωπες εγκλίσεις γιατί δεν έχουν ξεχωριστούς τύπους για τα διάφορα πρόσωπα κάθε αριθμού, π.χ. δένοντας, αγαπημένος.



Προσωπικές εγκλίσεις:
  • Η οριστική εκφράζει ένα γεγονός βέβαιο και πραγματικό (σε κατάφαση ή άρνηση ή ερώτηση).


π.χ.
- Αύριο θα πάμε εκδρομή.
- Δε θα πάμε εκδρομή αύριο.
- Θα πάμε εκδρομή αύριο;

Οριστική έγκλιση έχουν όλοι οι χρόνοι των ρημάτων. Τα ρήματα που βρίσκονται σε οριστική έγκλιση έχουν άρνηση δε(ν).

  • Η υποτακτική φανερώνει κάτι που επιθυμούμε ή περιμένουμε να γίνει.

π.χ.
- Θέλει να αποκτήσει καινούργιο ποδήλατο.
- Ας βιαστούμε καλύτερα.

Σχηματίζουμε την υποτακτική βάζοντας μπροστά από το ρήμα ένα από τα μόρια αςνα ή κάποιον από τους συνδέσμους για να, όταν, πριν, άμα ή το αρνητικό μόριο μη(ν). Τα ρήματα που βρίσκονται σε υποτακτική έγκλιση έχουν άρνηση μη(ν).

Η υποτακτική σχηματίζει:
- Ενεστώτα: να γράφω – να γράφομαι
- Αόριστο: να γράψω – να γραφτώ
- Παρακείμενο: να έχω γράψει – να έχω γραφτεί

  • Η προστακτική φανερώνει προσταγή, επιθυμία, ευχή.
π.χ. 
- Κάτσε κάτω αμέσως.
- Φέρε μου ένα ποτήρι νερό.
- Γίνε καλά, αγόρι μου.


Η προστακτική σχηματίζει:
- Ενεστώτα: γράφε, γράφετε – (γράφου), γράφετε
- Αόριστο: γράψε, γράψτε – γράψου, γραφτείτε
- Παρακείμενο (σπάνια): έχε γραμμένο, έχετε γραμμένο 

Τα ρήματα που βρίσκονται σε προστακτική έγκλιση έχουν άρνηση μη(ν).


Απρόσωπες εγκλίσεις:
  • Η μετοχή αποτελεί έναν ρηματικό τύπο άλλοτε άκλιτο (τρέχοντας, χτυπώντας) και άλλοτε κλιτός με τρία γένη (αγαπημένος, αγαπημένη, αγαπημένο) που λειτουργεί ως επίθετο.

  • Το απαρέμφατο είναι άκλιτος ρηματικός τύπος που μας χρησιμεύει στο να σχηματίζουμε τους συντελεσμένους χρόνους των ρημάτων.


π.χ.
Παρακείμενος: έχω βάψει – έχω βαφτεί
Υπερσυντέλικος: είχα βάψει – είχα βαφτεί
Συντελεσμένος μέλλοντας: θα έχω βάψει –θα έχω βαφτεί







Παρατήρηση:
Στη νέα γραμματική για την υποτακτική και την προστακτική έγκλιση αναφέρεται:
«…η υποτακτική και η προστακτική είναι άχρονες εγκλίσεις» (σ. 142)
Αντίθετα, σύμφωνα με την γραμματική του Χρίστου Τσολάκη που μοιραζόταν παλαιότερα στους μαθητές του Δημοτικού, καθώς και με τη γραμματική του Μανόλη Τριανταφυλλίδη που μοιραζόταν στους μαθητές του Γυμνασίου, η υποτακτική και προστακτική έχουν τρεις χρόνους (ενεστώτα, αόριστο, παρακείμενο). Το ίδιο ισχύει για τη νέα γραμματική του Γυμνασίου (Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας/Σωφ. Χατζησαββίδης-Αθ. Χατζησαββίδου, σελ.127-128).

Νεοελληνική Γραμματική - Μ. Τριανταφυλλίδη, σ. 149


Νεοελληνική γραμματική της Ε΄ και Στ΄ δημοτικού Χρ. Τσολάκη


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ : "Ο   κύκλος του δημοτικού"

ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ...ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΑ

Ας θυμηθούμε τους πλανήτες του Ηλιακού μας Συστήματος, μέσα από ένα τραγούδι του A.J. JENKINS. Κάνουμε εξάσκηση και στα Αγγλικά μας.


Σάββατο, 11 Οκτωβρίου 2014

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΔΕΚΑΛΕΠΤΟ: Ο ΝΑΒΙΝΤ ΔΕΝ ΗΡΘΕ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ

 Στα πλαίσια ανάπτυξης της φιλαναγνωσίας των παιδιών, καθιερώσαμε το  λογοτεχνικό δεκάλεπτο στην τάξη. Αυτή την βδομάδα  θα διαβάζουμε το βιβλίο Ο ΝΑΒΙΝΤ ΔΕΝ ΗΡΘΕ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ του Πάνου Χριστοδούλου , εκδ.ΚΕΔΡΟΣ Ακούστε ένα απόσπασμα του βιβλίου κάνοντας κλικ εδώ 

Παρασκευή, 10 Οκτωβρίου 2014

Πέμπτη, 9 Οκτωβρίου 2014

Η ΠΡΩΤΗ ΜΑΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗ

Πρωινό Πέμπτης. Μαζευόμαστε στο προαύλιο με τα τσαντάκια μας και αθλητική περιβολή. Είμαστε πανευτυχείς γιατί η ημέρα έχει αλλιώτικο μάθημα, μακριά από το σχολείο,  Στο Ζάππειο Μέγαρο, στον Εθνικό Κήπο και στο Παναθηναϊκό  Στάδιο για το πρόγραμμα "ΑΓΑΠΩ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ".Ξενάγηση ενδιαφέρουσα και αρκούντως περιεκτική.Έξι ομάδες, έξι Παγκόσμιοι πρωταθλητές σε ρόλο προπονητή για τις αφεντιές μας. Υπέροχη   η  πρώτη επίσκεψη για το σχολικό έτος 2014-15. Έπονται και άλλες...

Ιδού:


Η ΒΑΡΒΑΡΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Στα πλαίσια των δράσεων κατά του ρατσισμού, τα παιδιά της ΣΤ  αναζήτησαν σχετικά  βιντεάκια στο internet, Ένα από αυτά είναι κι αυτό που βρήκε η Βαρβάρα μας. Δείτε το στη διεύθυνση
http://www.youtube.com/watch?v=nxAvJpRLlRk.  

Η ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΔΙΔΕΤΑΙ ΜΕ ΡΕΥΜΑΤΑ α΄μέρος


Εκτός από τη μετάδοση της θερμότητας με αγωγή που μάθαμε, η θερμότητα μπορεί να μεταφερθεί και με ρεύματα.
Μετάδοση της θερμότητας με ρεύματα λέμε τη μετακίνηση της θερμότητας στα υγρά και στα αέρια, δηλαδή στα ρευστά.


Πρόσεξε την πρώτη εικόνα. Η μετάδοση θερμότητας από τη λυχνία στο σκεύος γίνεται με ρεύματα (αν υπήρχε εστία τότε θα μεταφέρονταν με αγωγή και στη συνέχεια με ρεύματα). Το νερό που βρίσκεται σε επαφή με το κάτω μέρος του σκεύους θερμαίνεται και κινείται ανοδικά (αυτό οφείλεται στο ότι η πυκνότητά του ελαττώνεται). Όπως ανεβαίνει μεταφέρει θερμότητα σε όλο το υγρό και καθώς ψύχεται (μεταφέροντας τη θερμότητα και αυξάνοντας την πυκνότητά του ) ακολουθεί καθοδική πορεία για να ξαναζεσταθεί και να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία. Η κυκλική αυτή κίνηση του νερού που μεταφέρεται η θερμότητα παντού ονομάζεται μεταφορά με ρεύματα. 


Εδώ πρέπει να πούμε ότι κατά τη μεταφορά θερμότητας με ρεύματα έχουμε στην πραγματικότητα μεταφορά ύλης - πράγμα που δε συμβαίνει στη μεταφορά με αγωγή.

Ας δούμε μερικές εφαρμογές μετάδοσης θερμότητας με ρεύματα

ΣΤΟ ΑΕΡΟΘΕΡΜΟ
Σε ένα αερόθερμο η αντίσταση – θερμαντικό στοιχείο – ζεσταίνει τον αέρα που βρίσκεται γύρω του. Ο ζεστός αέρας ανυψώνεται και διασκορπίζεται στο δωμάτιο, ενώ τη θέση του παίρνει κρύος αέρας, ο οποίος μπαίνει στο αερόθερμο. Με αυτό τον τρόπο σταδιακά όλος ο αέρας του δωματίου περνά από το αερόθερμο και ζεσταίνεται. Πολλά αερόθερμα για πιο εύκολη και γρήγορη κυκλοφορία του αέρα χρησιμοποιούν ανεμιστήρα, που βρίσκεται τοποθετημένος στην πάνω τους μεριά
ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ
Στο λεβητοστάσιο υπάρχει ο καυστήρας που καίγεται το καύσιμο. Συνήθως πετρέλαιο ή φυσικό αέριο. Η χημική ενέργεια του καυσίμου μετατρέπεται σε θερμότητα και ζεσταίνει το νερό στο λέβητα. Αυτό ανεβαίνει μέσω σωλήνων στα θερμαντικά σώματα και αποβάλλουν αυτά θερμότητα στα δωμάτια με ρεύματα μεταφοράς. Το κρύο νερό επιστρέφει δια μέσου των σωληνώσεων στο λέβητα και ξαναζεσταίνεται σε μία διαδικασία που επαναλαμβάνεται, όσο λειτουργεί ο καυστήρας και όσο υπάρχει πετρέλαιο! Για να είναι πιο γρήγορη η μεταφορά του νερού χρησιμοποιείται μια ειδική αντλία που ονομάζεται κυκλοφορητής.

Στο φαινόμενο της ανοδικής πορείας του ζεστού αέρα οφείλεται και η κίνηση των αερόστατων προς τα πάνω. Στο αερόστατο μπορούμε να ελέγξουμε το ύψος στο οποίο κινείται, ανάλογα με τον αέρα που αφήνουμε από τον καυστήρα αλλά όχι όμως και την πορεία του αφού εξαρτάται από τον αέρα που το παρασύρει.
  • Η διάδοση θερμότητας με μεταφορά παίζει σημαντικό ρόλο επίσης στη διαμόρφωση καιρικών καταστάσεων, ειδικά δε στους ωκεανούς αποτελεί έναν σημαντικό μηχανισμό διάδοσης θερμότητας σε γεωφυσική κλίμακα.

Συγκεκριμένα ο αέρας που κινείται από τη θάλασσα προς τη στεριά, λέγεται θαλάσσια αύρα και γίνεται γιατί κατά τη διάρκεια της ημέρας ο ήλιος ζεσταίνει πιο πολύ τη στεριά από ότι τη θάλασσα. Ο ζεστός αέρας ανεβαίνει προς τα πάνω και τη θέση του παίρνει ο κρύος αέρας που έρχεται από τη θάλασσα. Επειδή όμως το βράδυ συμβαίνει ακριβώς η αντίθετη κίνηση έχουμε την απόγεια αύρα


Το πιο διάσημο θερμό ρεύμα στη θάλασσα είναι το ρεύμα του κόλπου του Μεξικού(Gulf Stream) , που μεταφέρει θερμές μάζες θαλάσσιου νερού από το Μεξικό στη Βόρεια Θάλασσα επηρεάζοντας το κλίμα των χωρών της Δυτικής Ευρώπης, αφού το κάνει πιο ήπιο.
πηγές εγκύκλιος παιδεία,youtube